Mihai Viteazul


Proiect didactic


UNITATEA DE ÎNVĂTĂMÂNT: Şcoala Generală Nr. 16
PROPUNĂTOR: Neagu Mianda-Estera
DATA: 3.12.2010
CLASA: VIII D
ARIA CURICULARĂ: Om şi societate
OBIECTUL DE ÎNVĂTĂMÂNT: Istoria Românilor
TEMA LECŢIEI: Politica de cruciadă a voievozilor români; Mihai Viteazul
TIPUL LECŢIEI: dobândire de noi cunoştinţe


COMPETENŢE GENERALE:
3.1 Competenţa de a localiza în timp şi spaţiu a faptelor din istoria românilor, desfăşurate în Evul Mediu, pe baza surselor istorice
1.1 Competenţa de a utiliza termenii istorici specifici cronologiei, civilizaţiilor preistorice, antice şi medievale, din spaţiul românesc, în diferite situaţii de comunicare scrisă sau orală


OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
 O1) să definească termenii: suzeranitate, vasalitate, paşalâc
 O2) să menţioneze anii de domnie ai voievodului Mihai Viteazul
 O3) să prezinte lupta antiotomană a lui Mihai Viteazul


STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: discuţia, explicaţia, expunerea
Mijloace: tabla şi creta, manualul
Forme de organizare: frontală, individuală
Evaluare: Pe tot parcursul
Bibliografie: Ştefan Pascu, Mihai Viteazul. Unirea şi centralizarea ţărilor române, Editura Politică, Bucureşti, 1973.


                                                                    Pagina 2 
  

                                                                    Pagina 3 


                                                                    Pagina 4 


                                                                    Pagina 5 





Mihai Viteazul
(1593-1601)





Originea lui Mihai Viteazul


- Fiu nelegitim al lui Pătraşcu cel Bun (1554-1557) şi al Teodorei şi frate cu Petru Cercel.
- În tinereţe a făcut negoţ cu giuvaere şi cu animale. Poseda cca 40 de moşii.
- S-a căsătorit cu Stanca, fata lui Dobromir din familia Buzeştilor.


Contextul internaţional
Liga Sfântă: statul papal, Spania, Austria, ducatele italiene ( Toscana, Modena şi Ferrara) şi principele Transilvaniei Sigismund Báthory.
Ţările Române – obligaţii faţă de Poartă (sec XVI).


Politică externă
1594 – răscoală antiotomană; distruge o garnizoană antiotomană
decembrie 1594 – cucereşte cetăţile de pe linia Dunării, cu excepţia Giurgiului, iar Ţara Românească îşi obţine independenţa.
20 mai 1595- Tratat de vasalitate faţă de Sigismund Báthory
23 mai 1595 victorie la Călugăreni împotriva lui Sinan Paşa
sept. 1595 eliberează Târgoviştea, Bucureştiul şi întregul teritoriu al Ţării Româneşti
1596 – Tratat de vasalitate cu sultanul
1598- Tratat cu Rudolf al II-lea (împăratul romano-german) care îl ajuta împotriva Imperiului Otoman.
28 octombrie 1599 – victorie la Şelimbăr
1601 – victorie la Gurăslău
 



Fişă de lucru
I. Alegeţi varianta corectă:


1.Al cui fiu a fost Mihai Viteazul?
a) Bogdan al II-lea b)Vlad I Basarab
c)Voicu d)Pătraşcu cel Bun


2.Cine era principe al Transilvaniei în timpul lui Mihai Viteazul?
a)Iancu de Hunedoara b)Matia Corvin
c)Sigismund Báthory d)Bogdan al II-lea


3.În ce an are loc bătălia de la Călugăreni?
a)1593 b)1598
c)1595 d)1596


4.În ce secol are loc victoria lui Ştefan cel Mare de la Războieni?
a)secolul XIV b)secolul XV
c)secolul XVI d)secolul XIII


5.Când a avut loc pentru prima dată unirea Ţărilor Române?
a)1599 b)1601
c)1918 d)1600


II. Recunoaşteţi domnitorii români din următoarele imagini şi precizaţi unde au domnit.